نکاتی برای موفقیت در بازاریابی رستوران

نکاتی برای موفقیت در بازاریابی رستوران

مصطفی حاجی امینی (درباره)

1. عملیات بازاریابی را در منطقه اطراف خود انجام دهید.

تحقیقات نشان می دهند که 80 درصد فروش رستوران از افرادی که در شعاع 5 کیلومتری رستوران هستند بدست می آید. بنابرین بیشترین بودجه بازاریابی را به این منطقه محدود کنید.

برای بازاریابی در همسایگی خود نکات زیر را بخاطر بسپارید.

•  مشتریان خود را تعریف کنید.

•  از تمامی مشتریان بپرسید که محل آنها کجاست؟ آیا خانه یا محل کار آنها در نزدیکی شماست؟

•  همکاران احتمالی را شناسایی کنید.

•  مشاغلی را بیابید که می توان از طریق آنها فروش را بیشتر کرد. مثلا با دادن کوپن تخفیف به آنها مشتریان را افزایش دهید. مکانهای پرتجمع اطراف رستوران را شناسایی کنید.

•  مناسبتهای مهم را شناسایی کنید.

•  آیا کنسرتی در نزدیکی برگزار می شود.

•  در مورد مطالبی که مشتریان می خوانند اطلاعات لازم را جمع آوری کنید.

با بدست آوردن این اطلاعات می توانید به بازاریابی همسایگان بپردازید.

2- در اولین تماس تاثیرگذار باشید.

ذهنیت مشتری از کسب و کار شما در اولین تماس شکل می گیرد. اولین تماس ممکن است صحبت تلفنی، منوی چاپ شده و یا دیدن محل رستوران باشد.

آیا وقتی شخصی با رستوران شما تماس تلفنی بگیرد، آیا این ذهنیت ایجاد می شود که با رستورانی حرفه ای با کارکنانی علاقه مند طرف است؟ آیا به تماسهای تلفنی بلافاصله جواب داده می شود؟ آیا شخص پاسخگو تمامی اطلاعات لازم را در اختیار دارد؟

برای طراحی و چاپ منو از گرافیست های حرفه ای استفاده کنید. در بخشهای بعدی به منو خواهیم پرداخت.

هر روز بعنوان مشتری جدید از در رستوران وارد شوید و ببینید که چگونه می توان محیط رستوران را دلپذیر تر ساخت.

دکوراسیون گرانقیت تاثیر زیادی در رشد کسب و کار ندارد. بسیاری از رستورانهای بسیار موفق، از صندلی ها و دکوراسیون گرانقیمت استفاده نمی کنند. ولی دکوراسیون می تواند ارزان و زیبا باشد. می توانید از افراد با سلیقه کمک بگیرید.

در محیط رستوران اولین عامل تعیین کننده تمیزی است. در هنگام تمیز کردن، کوچکترین موارد نباید فراموش شوند. کف رستوران، دیوارها و مخصوصا دستشویی ها باید بسیار تمیز باشند. می توانید از دستگاههای خوشبو کننده استفاده کنید. شرکت والت دیسنی، هزینه تمیز نگاه داشتن محوطه بزرگ پارک را جزو هزینه های بازاریابی می داند، زیرا اینکار تاثیر مستقیمی بر افزایش تعداد بازدیدکنندگان دارد.

در بسیاری از رستورانها آشپزخانه به اندازه کافی تمیز نیست. زیرا صاحبان رستوران تصور می کنند که میهمانان هیچگاه آنجا را نخواهند دید. ولی احتمالا فروشندگان، تامین کنندگان مواد اولیه، کارکنان و ... آنجا را می بینند و تاثیر آن بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می کنید.

میهمانان صرف غذا در سالنهای غذاخوری خلوت را دوست ندارند. از آینه، گلدان و پارتیشن برای بخش بندی سالن استفاده کنید. می توانید سالن را به چندین قسمت تقسیم کرده و در مواقع شلوغ از تمامی آنها استفاده کنید. به این ترتیب در مواقع خلوت، رستوران خالی به نظر نخواهد رسید. به لباسهای کارکنان و خدمه اهمیت زیادی بدهید.

3- برای مشتری تجربه ای لذت بخش ایجاد کنید.

کار شما در رستوران فروش غذا نیست، بلکه ایجاد تجربه ای لذت بخش و بیاد ماندنی برای مشتری است.

شخصی بنام روری فت تعریف می کند، که وقتی به هتل شرایتن مراجعه کرد به او گفتند که بعلت اقامت مکرر به این هتل، او تبدیل به مشتری ویژه شده است. او همیشه از یک اتاق یک نفره استفاده می کرد. به او یک سوئیت مجلل سه نفره با همان قیمت سابق دادند و توضیح دادند که به میهمانان ویژه در صورت خالی بودن، اتاقهای بهتری می دهند.

این اتاق مجهز به سونا و جکوزی بود و بالکن زیبایی رو به طبیعت داشت. پس از چند دقیقه شخصی در زد. یکی از خدمه برای او یک شکلات تلخ بلژیکی در سینی آورده بود. دلیل آن بود که در دفعات قبل مشاهده کرده بودند که آقای فت شکلات تلخ می خورد. پس از چند دقیقه مسئول اتاقها با او تماس گرفت و خود را معرفی کرد و پرسید که می خواهد مطمئن شود همه چیز بخوبی پیش می رود و نیاز به چیزی ندارد. آقای فت یک ماهی قزل آلا سفارش داد و تاکید کرد که گرسنه است. خانم مسئول گفت که ماهی در کمتر از 30 دقیقه در اتاق خواهد بود و اگر بیشتر طول کشید کاملا رایگان خواهد بود. همچنین خانم اضافه کرد که در کنار ماهی، مقداری سبزی پخته و سس مخصوص اضافه خواهد کرد.

این داستان را از اول بخوانید و ببینید که آیا هتل در ازای ارائه این خدمات فوق العاده هزینه زیادی کرده است؟ مسلما خیر. اتاق خالی را به او اختصاص دادند و تنها یک شکلات رایگان هدیه دادند.

آیا اگر شما جای این شخص بودید این تجربه لذت بخش را به دیگران تعریف نمی کردید؟

برای زیباسازی رستوران از رنگها و همچنین روشنایی مناسب استفاده کنید. حتی می توانید برای سرگرمی مشتریان تمهیداتی بیاندیشید. با موسیقی دلپذیر محیط را رضایت بخش تر کنید.


ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب