اهمیت پایگاه اینترنتی در بخش های مختلف صنعت گردشگری

سعیدمعتمد این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

HomePage 500

پیشگفتار

در عصر حاضر که نقش اینترنت در زندگی روزمره مردم و آسان سازی فعالیت های تجاری سازمان ها وکسب وکارها در حال افزایش است ، صنعت گردشگری نیز از این امر بی نصیب نمانده است و اینترنت هر روز در حال بازی کردن نقش مهم تر و بزرگتری در عرصه این صنعت است.وروداینترنت به این عرصه، باعث به وجود آمدن تغییرات زیادی در این صنعت شده است که از مهم ترین آنها می توان به رزرو بلیت کلیه وسایل حمل ونقل و هتل ها، آشنا شدن با جاذبه های توریستی از طریق تورهای مجازی، خواندن سفرنامه و گزارش ها که اغلب همراه با عکس وفیلم هستند وبسیاری موارد دیگر اشاره کرد. دراین میان داشتن یک وب سایت برای کلیه کسب وکارها و سازمان های دولتی و خصوصی فعال در این عرصه امری کاملا ضروری به نظر می رسد زیرا این امر زمینه تعامل ساده وارزان با مشتریان ، کارگزاران وسایر متقاضیان خدمات گردشگری را فراهم می سازد. در این مقاله سعی شده است به تفصیل ، اهمیت دارا بودن پایگاه اینترنتی برای بخش های مختلف صنعت گردشگری شرح داده شود.

1-      بخش آژانس های خدمات مسافرتی ، هوایی، جهانگردی و زیارتی:

این بخش از صنعت گردشگری ، نزدیک ترین تعامل را با مسافران و گردشگران برقرار می سازند وبه همین خاطر همیشه در پی برقراری راه هایی جهت آسان سازی این ارتباط هستند و پایگاه های اینترنتی یکی از ارزان ترین و بهترین راه ها جهت این امر هستند. یک دفتر خدمات مسافرتی از طریق این پایگاه میتواند چندین هدف را دنبال نماید که به قرار زیر می باشند:

 

2-      بخش اماکن اقامتی:

این بخش از صنعت گردشگری از طریق پایگاه اینترنتی می توانند به معرفی کامل امکانات، خدمات ، نرخ های ویژه فصلی و ارائه رزرواسیون برخط اتاق های خودبپردازند.نکته ای که در این زمینه باید حتما به آن توجه گردد، استفاده از عکس، فیلم و تور مجازی جهت معرفی کامل ویژگی ها و امکانات مکان اقامتی مربوطه است. همچنین محل قرارگیری آن باید به صورت کروکی و از طریق مشخص سازی بر روی پلت فرم هایی همچون نقشه های آنلاین در پایگاه مشخص شود.

3-      مجتمع های گردشگری وتفریحی:

این اماکن نیز همچون هتل ها باید به معرفی سرگرمی ها و تفریحاتی که از طریق آنها قابل ارائه است بپردازندو در این مورد نیز عکس وفیلم نباید فراموش شود.همچنین تور مجازی نیز می تواند خود به عنوان عاملی جهت جذب گردشگران تبدیل شود.نکته مهم در مورد این مجتمع ها، طراحی پایگاه اینترنتی آنها با رنگ های شاد وطرح های فانتزی می باشد که با توجه به فلسفه وجودی این اماکن که با شادی و تفریح عجین شده است امری ضروری به نظر می رسد.همچنین برگزاری مسابقات آنلاین و برند سازی از طریق پایگاه های اینترنتی قابل انجام است.

4-      شرکت های حمل ونقل گردشگر:

با توجه به طیف گسترده این شرکت ها ، خدمات قابل ارائه توسط پایگاه اینترنتی آنها نیز بسیار متنوع می باشد.مهم ترین خدماتی که هم اکنون نیز به عنوان اولین کاربرد این گونه پایگاه ها شناخته می شود رزرو اینترنتی بلیت می باشد.کلیه شرکت های حمل ونقل هوایی ، ریلی ، دریایی و زمینی باید چنین امکانی را فراهم نمایند تا گردشگران بدون واسطه و بدون صرف هزینه های حمل ونقل و تحمل مواردی همچون ترافیک و سایر مشکلات بتوانند نسبت به خرید بلیت وسیله مربوطه به سادگی وبا امنیت کامل در پرداخت های اینترنتی اقدام نمایند. همچنین اطلاعات ناوگان حمل ونقل، امکانات آنها و همچنین در صورت وجود، امکان درخواست سرویس های خاص و سفارشی نیز باید از طریق پایگاه ، اطلاع رسانی شود.

5-      شرکت های تورگردان:

هم اکنون بسیاری از شرکت های تور گردان در سراسر دنیا از طریق پایگاه های اینترنتی خود نسبت به فروش تور اقدام می نمایند و این مسئله موجب افزایش سودآوری آنها و کاهش وابستگیشان به واسطه هایی همچون دفاتر خدمات مسافرتی و نمایندگان سازمان ها شده است.آنها از این طریق می توانند نسبت به اعطای تخفیف های ویژه به مسافرت های گروهی اقدام نمایند که این امرخودباعث جذب هر چه بیشتر مسافران می شود.همچنین باتوجه به ارتباطات گسترده ای که این شرکت ها دارند، میتوانند با ایجاد پورتال هایی که اطلاعات تمامی فراهم آورندگان خدمات گردشگری یک شهر،کشور،منطقه و به طور خلاصه هر گوشه از جهان در آنها درج شده است، نسبت به ارائه پیشنهادهای ویژه و خاص قیمتی اقدام نمایند.همچنین طراحی تورهای خاص به صورت برخط از طریق خود گردشگران امکان دیگری است که این سازمان ها میتوانند از طریق پایگاه خود ارائه دهند.

6-      سازمان های دولتی وبین المللی:

این گونه سازمان ها با توجه به وظیفه های نظارتی ، بازاریابی ، قانونی وحقوقی که برعهده دارند ، وظیفه دارند که پایگاه اینترنتی خود راتبدیل به درگاهی نمایند تا گردشگران داخلی و خارجی بتوانند از طریق آنها نسبت به اطلاع از وظایف و حقوق خود وموسسه یا شرکتی که قرار است خدمات گردشگری را از آن خریداری نمایند آگاهی یابند. همچنین در بسیاری موارد وظیفه گزارش و رده بندی کیفی فراهم آورندگان خدمات گردشگری برعهده چنین سازمان هایی می باشد که این اطلاعات باید به صورت شفاف و به گونه ای که دسترسی به آن برای عموم مردم فراهم باشد در پایگاه های اینترنتی قرار گیرند.

وظیفه سنگین دیگری که برعهده سازمان های دولتی است،بازاریابی و معرفی مقاصد و جاذبه های گردشگری کشور مربوطه می باشد که این امر باید معرفی کامل، عکس، فیلم ، تور مجازی وکلیه ابزار رسانه را در بر بگیردوبه زبان های مختلف ترجمه گردد. همچنین نحوه دریافت ویزا، خرید تور، قوانین کشورتابع و کلیه اطلاعاتی که مورد نیاز یک گردشگر خارجی است باید به آسانی در پایگاه اینترنتی قابل دسترسی باشد.با توجه به ارزان بودن و همیشه در دسترس بودن اطلاعات ازچنین روشی، ساخت ، توسعه و به روز رسانی همیشگی پایگاه های اینترنتی باید در دستور کار سازمان های بازاریابی گردشگری دولتی قرار گیرند.استفاده مهم دیگر چنین پایگاه هایی در دریافت سریع پیشنهاد، انتقاد و شکایت های گردشگران از سازمان های تور گردان و دفاتر خدمات مسافرتی می باشد.

7-      راهنمایان تور

راهنمایان تور از طریق وبلاگ ها و پایگاه های شخصی خود علاوه بر معرفی توانمندی ها وارایه سوابق کاری می توانند با قرار دادن سفرنامه هاهمرا با فیلم و عکس به بازاریابی برای کسب و کار خود بپردازند.