سیستم مدیریت مقصد

 DMS مجموعه ای از اطلاعات کامپیوتری شده است که درباره مقصد قابل دسترسی است. آنها نوعاً شامل اطلاعات درباره جذابیت ها و تسهیلات می‌شوند و معمولاً از توانایی انجام رزرواسیون برخوردارند. معمولاً توسط سازمانهای مدیریت مقاصد مدیریت می‌شوند یا ممکن است سازمانهای خصوصی، دولتی یا ترکیبی از هردو باشند. آنها معمولا شامل پایگاه اطلاعات محصولات، پایگاه اطلاعات مشتریان و مکانیزم ارتباط این دو می‌شوند. سیستم های پیشترفته تر شامل تعدادی از خدمات و خصوصیاتی اضافه تر می‌شوند.

سیستم های بازاریابی مقصد وب محور، بصورت گسترده ای به عنوان کانال توزیع و ابزار بازاریابی توسط سازمانهای بازاریابی مقصد در سطوح مختلف در ترفیع و مدیریت مقاصد گردشگری مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم از رایانه و فناوری های ارتباطی بخصوص اینترنت و شبکه گسترده جهانی استفاده می‌نماید.

سازمان مقصد باید اطمینان یابد که تمام شاخه های تجاری مقصد به سیتم تجارت الکترونیک دسترسی دارند. معمولا ارجحیت با رزرو جا می باشد، چراکه عاملی در تصمیم گیری است. از طرفی درحالت ایده آل مشتریان باید چهره ای واحد از قیمت تمام محصولات را ببینند. در واقع سازمان می‌تواند از مدلهای کسب و کار مختلفی برای مقاصد گردشگری استفاده نماید. مثلاً عمل نکردن به عنوان یک تاجر الکترونیک، و تنها ترفیع مقصد و همکاری با فعالان تجارت الکترونیک به عنوان شرکای تاکتیکی، قرار دادن یک شریک تجاری مجزا یا راه اندازی سیستم تجارت الکترونیک اختصاصی همانند وب سایت گردشگری دانمارک.

توسعه و مدیریت یک سیستم مدیریت مقصد موفق نیازمند عوامل ذیل است:

  1. طراحی عملکرد وب سایت (شامل مشخصه های کلیدی برآورده نمودن نیازها و علایق عمده بازارهای هدف)
  2. ترفیع وب سایت (برنامه های ترفیعی مناسبی برای جذب تعداد زیادی از بازدیدکنندگان)
  3. سنجش عملکرد وب سایت (سازمان مدیریت مقصد بداند که چگونه و تا اندازه وب سایت کار می کند)
  4. ارزیابی اثرات بازاریابی وب (سنجش اثرات اقتصادی مانند کاهش هزینه ها)
  5. محیط تکنولوژیک سازمان (عملکرد موفق موارد بالا موجب ایجاد محیط فناوری سازمانی مطلوب می گردد).

محققان با مطالعه 150 تحقیق و 700 مفهوم گردشگری در زمینه وب سایت بازاریابی مقصد چارچوبی 9 عامله را در زمینه موفقیت این وب سایتها معرفی نمودند که عبارتند از: 1- کیفیت اطلاعات 2- راحتی استفاده 3- پاسخگویی 4- امنیت 5- زیبایی بصری 6- اعتماد 7- تعامل 8- شخصی سازی و 9- اجرا. مهم ترین مشخصه های مورد استفاده در این مطالعات به ترتیب عبارت بودند از کیفیت اطلاعات، راحتی استفاده و امنیت.

از جمله مطالعات پیشین در این زمینه امکان سنجی پیاده سازی نظام مدیریت مقصد گردشگری ایران است که به بررسی و استخراج الزامات اطلاعاتیDMO های مقصد ایران جهت پیاده سازی DMSو نیز زیرساختهای تجارت الکترونیکی این امر پرداخته است. مطالعه دیگری با موضوع بررسی وضعت DMS های ایران در سطوح ملی و محلی به تحقیق در مورد وب سایت هتلهای 10 استان توریسیتی کشور پرداخته است و قابلیت بالای مجازی سازی، ارائه خدمات بیشتر، دسترسی آسان کاربران به خدمات گوناگون و چند عامل دیگر را از دلایل روی آوردن به استفاده از فناوری اطلاعات برشمرده است.

ظهور اینترنت موجب افزایش فرصتها و تهدیدهای DMS ها شده است. از یک سو موجب حل برخی از مسائل فنی و هزینه ها از طریق اتصال شرکت های کوچک و بزرگ شده است و از سوی دیگر این فرصت را به گردانندگان داده است تا بصورت مجزای از DMS ها فرصت حضور داشته باشند. همچنین توانایی مصرف کنندگان در دسترسی به اطلاعات محصولات بصورت مستقیم به رسانه های آنی موفقی همچون Expedia.com و دیگر آژانسها، نقش سیستم های مدیریت مقصد را زیر سوال برده است.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
  • هیچ نظری یافت نشد.
ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب