نقش سازمانهای بازاریابی مقصد در تبلیغات پنهان مقصدهای گردشگری
با توجه به مزایای حاصل از نمایش مقصدهای گردشگری در فیلمها، سازمانهای بازاریابی مقصدها در صددند تا مقصدها را با استفاده از این ابزار تبلیغ کنند. البته این سازمانها در مورد فیلم ها و برنامه های تلویزیونی قدرت انتخاب ندارند ولی میتوانند در مورد معرفی مناطق خود به تهیه کنندگان فیلمها ابتکار عمل داشته باشند.
برخی سازمانها تلاش میکنند تهیه کنندگان را متقاعد سازند تا در منطقهی آنها فیلم بسازند. مثلاً ویزیت بریتانیا که نام دفتر ملّی گردشگری بریتانیاست، سعی میکند که تهیه کنندگان هندی را تشویق کند تا برای ساخت فیلمهای بالیوود از مکانهای مختلف بریتانیا استفاده کنند. استرالیا و سنگاپور نمونه ای دیگر از کشورهایی هستند که این استراتژی را در پیش گرفته اند).
برخی مقصد ها با بهکارگیری متخصصان روابط عمومی با استودیوهای فیلمسازی ارتباط برقرار کرده و مناطق خود را در فیلمها به معرض نمایش میگذارند.
علاقه به تماشای فرآیند ساخت فیلم نیز در میان مصرفکنندگان افزایش پیدا کرده و همین موضوع میتواند فرصتی برای توسعه ی گردشگری در یک منطقه باشد. در زمان ساخت یک فیلم و پس از اکران آن، این سازمانها باید تلاش کنند تا از طریق تبلیغ در سینماها، تدارک سفرهایی برای روزنامه نگاران و کارمندان دفاتر مسافرتی، تأمین بودجهی سفرهایی به عنوان جایزه و ... توجه رسانه ها را به محل فیلمبرداری جلب کنند.
برخی مقصدها میکوشند تا خود را در کنار فیلمها به عنوان یک برند مطرح کنند. پس از اکران موفق فیلم تمام مخلوقات بزرگ و کوچک، منطقه ی همبلتون در نورث یورکشایر تلاش کرد تا خود را به عنوان کشور هریوت که نویسنده ی اثر است، مطرح کند و "موزه ی دنیای جیمز هریوت" را تأسیس کرد. همچنین، منطقه ای در برادفورد انگلستان، پس از نمایش فیلمها و مجموعه های تلویزیونی برگرفته از رمان های خواهران برونته، برند خود را با نام برونته پیوند داده است.
پس از اکران یک فیلم، سازمانها باید تلاش کنند تا علاقه ی بینندگان به فیلم را به تعهدی برای بازدیدهای آتی از محل فیلمبرداری تبدیل کنند. تهیه ی نقشه های مربوط به فیلم و طراحی یک وبسایت مخصوص که فیلم را به مکانها و سایر ویژگی های مقصد مانند هنر، فرهنگ، صنایع دستی و ... مرتبط سازد میتواند به تحقق این هدف کمک کند.