ایبنا: مفاهیم و کاربردهای «موزه‌داری نوین» در یک کتاب بررسی شد: آبان 92

modern museum management

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «موزه‌داری نوین» تالیف مشترک رسول محمد ‌علی‌پور، اصغر حیدری و مصطفی حاجی‌امینی در هفت فصل تنظیم شده‌است. «ریشه‌شناسی و ارتباط موزه با گردشگری و میراث»، «مدیریت مجموعه‌ها»، «نگهداری و حفاظت از مجموعه‌های موزه»، «فنون نمایش مجموعه‌ها و آثار موزه‌ها»، «برنامه‌ریزی در موزه‌ها»، «مدیریت منابع/ سرمایه انسانی موزه‌ها» و «مدیریت بازاریابی و روابط عمومی در موزه‌ها» عناوین کتاب را تشکیل می‌دهند.

فصل نخست کتاب، مقدمه‌ای بر مفهوم موزه و ارتباط دو سویه آن با گردشگری و میراث است و به بیان تاریخچه موزه‌داری می‌پردازد. این فصل، همچنین ضمن طبقه‌بندی موزه‌ها از زوایای گوناگون و تشریح هریک از آن‌ها، تعاریف متنوعی از موزه در سطح جهان ارایه می‌کند. 

در قسمتی از این فصل، درباره تاریخچه پیدایش موزه‌داری می‌خوانیم: «موزه با تعریف امروزی در اروپای قرن هفدهم شکل یافت. نخستین استفاده از واژه موزه در زبان انگلیسی در سال 1682 میلادی صورت پذیرفت. این واژه در توصیف مجموعه عجیب و نادر نجیب‌زاده‌ای به نام الیاس اشمول به‌کار می‌رفت که آن‌را به دانشگاه آکسفورد ارایه کرده بود. از مجموعه‌های خصوصی کشورها و نجیب‌زادگان، موزه‌ها به موسسات آموزشی عمومی امروزی بدل شدند.»

 در فصل دوم، اصول و مفاهیم مجموعه‌داری تشریح شده‌است. «تشریح رویکردهای موجود در طبقه‌بندی مجموعه‌ها»،‌ «تشریح نحوه مدیریت بر مجموعه‌ها در موزه‌ها»،‌ «ذکر نکات مرتبط با سیاست مجموعه‌داری در موزه»، «برشماری و تشریح نکات مربوط به رویه مدیریت مجموعه‌ها» و «بررسی جزییات مربوط به فهرست اموال و مستندات مجموعه‌ها» مهم‌ترین عناوین این فصل کتاب را تشکیل می‌دهند. 

فصل بعدی به واژه‌شناسی و تشریح ابعاد مرتبط با ریسک و بحران در موزه‌ها و طبقه‌بندی ریسک‌های مرتبط با مجموعه‌های موزه می‌پردازد و در ادامه، پایش و کنترل محیطی در سطح موزه و بسته‌بندی آثار مجموعه‌های موزه را مورد بررسی قرار می‌دهد و همچنین نکات قابل توجهی‌ را در امور مرتبط با امنیت موزه و برنامه‌ریزی حفاظت از موزه بیان می‌کند. 

«تشریح مفاهیم نمایش و معماری در موزه»، «برشماری روش‌های نمایش و مدیریت آن در موزه»، «فر‌آیند طراحی و برنامه‌ریزی نمایش در موزه»، «برشماری گام‌های طرحی نمایش موزه»، «معرفی برخی فنون نمایش در موزه» و «آماده‌کردن موزه‌ها برای استفاده افراد ناتوان جسمی» عناوین فصل چهارم کتاب به‌شمار می‌آیند.

در فصل پنجم، برنامه‌ریزی امور موزه و مدیریت مالی مورد بحث قرار می‌گیرد و محیط خرد و کلان، ماموریت، سیاست، اهداف و استراتژی موزه بررسی می‌شود. در فصل «مدیریت منابع/ سرمایه انسانی موزه‌ها» ساختار سازمانی و مدیریتی موزه، ابعاد کار تیمی و مسوولیت عمومی در موزه و نقش کلیدی پرسنل در اثربخشی موزه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان شرحی از وظایف و شرایط احراز مشاغل موزه ارایه می‌شود. 

فصل هفتم کتاب، بازاریابی و روابط عمومی موزه‌ها را به‌عنوان نقطه تماس با بازدید‌کنندگان مورد توجه قرار داده‌است. 

در بخشی از کتاب آمده‌است: یکی از مسایل حیاتی مدیریت موزه، سندیت دادن به ساختاری است که موزه تحت آن قرار دارد. بیشتر موزه‌ها دارای ساختار مدیریتی هستند که حداقل شامل سه بخش اداری، موزه‌داری و عملیاتی است. ساختار سازمانی نقشه‌ای است که سیستم را تعریف و به توصیف جریان کاری موجود در موزه پرداخته و نشان‌دهنده دیدگاه سازمانی در مورد موسسه است. در این زمینه، می‌توان دو نوع ساختار را برشمرد. ساختار سازمانی سلسله مراتبی و روبه پایین که در آن، مدیر موزه مستقیم تحت اختیار مقام دولتی است و سایر کارکنان زیر‌مجموعه وی هستند. این ساختار بالا به پایین موجب می‌شود تا کارکنان کمی در ارتباط مستقیم با مدیریت موزه بوده و تنها دو نفر در مدیریت میانی آن مشاهده می‌شوند.

چاپ نخست کتاب «موزه‌داری نوین» تالیف مشترک رسول محمد علی‌پور، دکتر اصغر حیدری و مصطفی حاجی امینی در 124 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه و قیمت 9 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات کیان دانش راهی بازار کتاب شد.

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب