مشهد ، میزبان برگزاری اولین نشست فروم جهانی گردشگری( t-Forum ) در ایران (2)

به دنبال رایزنی ها و هماهنگی های صورت گرفته با فروم جهانی گردشگری ، اولین نشست هم‌انديشي دانشگاهيان و مديران صنعت گردشگري مشهد با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی ، شهرداری مشهد ، اتحادیه های اصناف مرتبط با گردشگری ، پژوهشگران و دانشگاهیان حوزه گردشگری و سایر ذی نفعان گردشگری شهر مشهد مقدس در سالن شورا پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار گردید.

در این نشست مسائل مرتبط با تشکیل نخستین انجمن گردشگری کشور در شهر مشهد و عضویت این نهاد در فروم جهانی گردشگری واقع در ناپولی ایتالیا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و جزییات امضا تفاهم‌نامه میان ذی نفعان گردشگری این شهرمطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، دکتر مژگان عطیمی هاشمی ، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشكده گردشگري جهاددانشگاهی بیان داشت: یکی از رسالت‌هایی که پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های خود دنبال می‌کند برقراری ارتباط سازنده میان صنعت گردشگری و بخش پژوهشی و دانشگاهی می­باشد. به همین منظور با هماهنگی های صورت گرقته با پروفسور جعفر جعفری بنیانگذار فروم جهانی گردشگری ، برگزاری اولین نشست این فروم در ایران و تشکیل اولین انجمن گردشگری کشور در شهر مشهد در دستور کار این پژوهشکده قرار گرفت .

وی گفت : سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای مدیریت مقصد در شهر مشهد، نمایندگان صنعت گردشگری و مراکز علمی پژوهشی سه ضلع اصلی این انجمن را تشکیل می‌دهند و در راستای همکاری‌های مشترک جهت رفع نیازهای متقابل برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری شهر مشهد تفاهم نامه‌ای میان ذی نفعان منعقد خواهد شد.

 

DSC 0012

 

سیامک سیفی ، نماینده و هماهنگ کننده فروم جهانی گردشگری در ایران ، ضمن معرفی فروم جهانی گردشگری ، اهداف و رسالت های آن گفت: فروم گردشگری ( t-Forum ) ، نهادی است جهانی که با هدف ایجاد پلی بین صنعت گردشگری و نهاد های آموزشی پژوهشی مرتبط با این رشته توسط پروفسور جعفر جعفری که یکی از برجسته ترین و شناخته شده ترین متخصصان و صاحب نظران حوزه گردشگری در دنیا است ، تشکیل گردیده است.

سیامک سیفی ضمن تشریح فرآیند عضویت در فروم جهانی گردشگری افزود: عضویت در فروم گردشگری شامل تشکیل کارگروه محلی (t-LAGs ) است که در برگیرنده کسب و کارها و نهادهای آموزشی پژوهشی مرتبط با صنعت گردشگری در هر مقصد می­باشد که با شناسایی ذی نفعان گردشگری با مشورت با فروم جهانی گردشگری آغاز و در نهایت با تشکیل کارگروههای محلی منجر به امضای تفاهم نامه همکاری جهت تقویت و توسعه گردشگری پایدار بین اعضا منبطق با آیین نامه فروم جهانی گردشگری می گردد .

وی ضمن اشاره به کنفرانس اخیر فروم جهانی گردشگری در ناپولی ایتالیا ادامه داد: با عضویت در این فروم ضمن بهره‌برداری از شهرت و اعتبار t-Forum ، می توان به شبکه جامعه کار گروه های محلی در سر تا سر جهان متصل گردید و از اعتبار فروم گردشگری در فعالیتها و تفاهم نامه های این فروم با نهاد های جهانی و بین المللی گردشگری بهره مند شد .

وی مشارکت در پروژه‌ها و مناقصه‌های بین‌المللی با استفاده از نام t-Forum   ، بهره‌بری از دانش روز دنیا در حوزه گردشگری، برگزاری همایش‌ها و  سمینارها مشترک ، شرکت در نشست‌های مجمع عمومی و کنفرانس‌های منطقه ای را از دیگر از مزایای عضویت در این فروم بر شمرد .

سیامک سیفی افزود : در نهایت کارگروه های محلی با عضویت در فروم جهانی به صورت فعالانه در تمامی دستور کارهای آن مانند مجمع عمومی دوسالانه ، کلاسها و کارگاههای گردشگری ، ژورنالها و کتابخانه های گردشگری ، فعالیت خواهند نمود .

مديرگروه گردشگري دانشگاه بينالود گفت: یکی از اقدامات کلیدی جهت رفع مشکلات صنعت گردشگری کشور جهانی شدن است.

جواهرزاده با بیان این که آگاهی از اقداماتی که سایر شهرهای جهان در این زمینه انجام می‌دهند می تواند بسیار کمک کننده باشد، ادامه داد: انجمن گردشگری این جزیره‌های چند گانه را به هم متصل می‌کند تا با همفکری هم راه حل‌های بهتری ارائه دهند.

وی افزود: یکی از بزرگترین دستاوردهای این انجمن دسترسی به یک بانک جامع اطلاعاتی ازشمند است.

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی نیز در بخشی از این نشست گفت: مشکل گردشگری تعدد نهادهای تصمیم گیرنده نیست بلکه عدم هماهنگی میان این نهادهاست.

وی با بیان این که نهادهای مدیریتی و دولتی، بخش صنعت و بخش پژوهشی سه ضلع اصلی این انجمن را تشکیل می‌دهند، افزود: در حال حاضر این سه نهاد با هم ارتباط ندارند و فقدان ارتباط به معنای فقدان هماهنگی است.

دکتر حامد بخشی افزود: این روند باعث می‌شود بخش پژوهش مستقل عمل کرده و به دنبال سوالات بخش صنعت نباشد و پژوهش‌هایی را دنبال کند که نیاز این بخش نیست. لذا در فعالیت‌های مجزای این سه نهاد هیچ گونه هم افزایی رخ نمی‌دهد.

وی گفت: این انجمن در حقیقت اتاق فکر گردشگری و بستری برای ایجاد این هماهنگی و تعامل است.

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب