انگيزه هاي گردشگري و رويكرد هاي موجود دراين زمينه

نگارنده: ابتهال زندی (درباره)
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

به طور كلي صاحب نظران، انگيزه هاي گردشگري را به شكل گسترده اي مورد توجه قرار داده اند و تاكنون  طبقه بندي هاي مختلف و فراواني از آنها به وجود آمده است. به طور تاريخي، گردشگري در اشكال اوليه، غالباً نتيجه دو انگيزه عمومي مذهب و سلامتي بوده است:

انگيزه هاي مذهبي:

گفته مي شود،  خاستگاه گردشگري،  به سفرهاي زيارتي برمي گردد. سفرهايي كه متديّنين براي زيارت اماكن مذهبي نظير Compostella del Santiago ، Caterbury ، Rome . و مكه معظمه انجام مي دادند.
بنا بر نوشته هاي اخير، گردشگري،  شكلي جديد و مدرن از سفرهاي زيارتي غير مذهبي است ( گرابرن،1977 )، يك هدف آنها ممكن است پرستش خورشيد باشد . هدف ديگر آنها ممكن است كسب تجارب فرهنگي باشد . هنر و دستاوردهاي فرهنگي،  به همراه يك اشتياق نيمه مذهبي، هدف ديگري است كه از سوي تازه واردان تحصيلكرده و فرهيخته، دنبال شده است . 
      
انگيزه هاي پزشكي و سلامتي

بسياري از مهمانسراها و تفريحگاهها در بريتانيا و اروپا از قرن هفدهم ميلادي به بعد، در اطراف چشمه هاي آب معدني ساحلي يا جزيره اي ايجاد شدند كه افراد براي حفظ سلامتي خويش به آنجا مي رفتند و از امكانات آنجا استفاده مي كردند. در قرن نوزدهم ميلادي، گردشگري عموماً به عنوان استفاده از سودمندي هاي پزشكي طبيعي، مطرح شده است .

آنچه واضح است اينكه عوامل مذهبي و عوامل پزشكي در تعريف تنوع بي حد و حصر گردشگري مدرن، عاجز و ناتوان هستند . گردشگران چشمه هاي آب معدني، ديگر براي سلامتي به آنجا نمي روند، بلكه آنها به دنبال فرصتي هستند براي ارضاي نيازهاي اجتماعي خويش، ايجاد روابط فردي و احساسي، ازدواج و خوشگذراني ؛ اين در حالي است كه ممكن است از سلامت كامل برخوردار باشند (سيتن و بنت، 1996). در چهل سال گذشته، بسياري انگيزه هاي ديگر براي گردشگري، در كنار مذهب و سلامتي، از سوي برنامه ريزان گردشگري و صاحب نظران دانشگاهي، پيشنهاد شده است .

يك رويكرد كهن به انگيزه هاي گردشگري به دامازدير (1975) تعلق دارد . وي اين انگيزه ها را در قالب 3D بيان مي كند به شرح زير : استراحت و آرامش ، سرگرمي و تفريح ، پيشرفت فردي

يك D ديگر توسط كاميك (1989) به اين مجموعه اضافه شد به معناي گريز از وضعيت موجود و غلبه كردن بر يكنواختي .
مكينتاش (1978) نيز چهار گروه اصلي و اساسي از انگيزه ها را معرفي كرده است كه مديون تفكرات مازلو است :

    انگيزه هاي فيزيكي : سلامتي، كاهش فشارهاي عصبي،  …
    انگيزه هاي فرهنگي : هنر، مذهب، شيوه هاي زندگي،  …
    انگيزه هاي فردي : ملاقات با دوستان و خويشاوندان،  …
    انگيزه هاي اعتباري و حيثيتي ( پرستيژي ) : احترام، پيشرفت فردي، به عنوان مثال ؛ كنفرانس تجاري .

نظريه پردازان ديگر، فهرست هاي طولاني تري از انگيزه هاي گردشگري را ارئه داده اند . هادمن و هاوكينز ( 1989 ) ده مورد از مهمترين انگيزه ها را برشمرده اند :

1) سلامتي
2) اشتياق و كنجكاوي
3) ورزش ( فعاليت و مشاركت ورزشي )
4) ورزش ( تماشاي مسابقات ورزشي )
5) تفريح
6) ملاقات با دوستان و خويشاوندان
7) فعاليت هاي تجاري و حرفه اي
8) پيوندها و وابستگي هاي خويشاوندي
9) خود شكوفايي
10) مذهب

شمول (1977)، اين انگيزه ها را در پنج گروه، طبقه بندي نمود :

    آموزشي / فرهنگي
    استراحت و آرامش / ماجراجويي / تفريح و سرگرمي
    سلامتي / تجديد قوا ( بازآفريني )
    قومي/ خانوادگي
    اجتماعي / رقابتي

بروك و هانر (1996)، انگيزه هاي گردشگري را به شكل زير تقسيم بندي نموده اند :

    انگيزه هاي فيزيكي : تفريح و استراحت، استفاده از آب و هوا و شرايط خاص اقليمي، تندرستي و سلامت جسماني، فعاليت هاي ورزشي .
    انگيزه هاي احساسي : ياد و حسرت گذشته، زيبايي شناختي، خيال پردازي عاشقانه، واقعيت گريزي، خيالات خارق العاده .
    انگيزه هاي فرهنگي : آداب خورد و خوراك، تماشاي مناطق ديدني، شناخت تاريخ آن محل .
    انگيزه هاي اجتماعي : بي نظير و منحصر به فرد بودن .
    انگيزه هاي شخصي : ملاقات با دوستان و خويشاوندان .
    پيشرفت فردي : يادگيري يك زبان جديد يا مهارت تازه .

شايد طولاني ترين فهرست از انگيزه هاي سفر متعلق به توماس (1964 ) باشد . اين فهرست شامل هجده مورد به شرح زير مي باشد :

* انگيزه هاي آموزشي / فرهنگي

- ديدن شيوه هاي زندگي مردم ديگر كشورها
- بازديد از مناظر ديدني خاص
- بدست آوردن درك بهتري از آنچه در اخبار و گفته ها جريان دارد  .
- شركت در مراسم خاص

* انگيزه هاي استراحت / سرگرمي

- فرار از زورمرگي
- داشتن اوقات خوش
- رسيدن به نوعي روابط احساسي با افراد

* انگيزه هاي قومي

- بازديد از مكانهايي كه خانواده گردشگر اهل آنجا بوده اند .
- بازديد از مكانهايي كه خانواده گردشگر به آنجا ها رفته اند .

* ديگر انگيزه ها

- آب و هوا
- سلامتي
- ورزش
- اقتصادي ( جستجو جهت زندگي با هزينه كمتر )
- ماجراجويي ( مكانها، افراد و تجارب جديد )
- سازگاري و هماهنگي
- مشاركت در تاريخ (معابد و بقاياي آثار قديمي / تاريخ كنوني )
- انگيزه هاي جامعه شناختي

ويور و اپرمن (2000 ) اعتقاد دارند كه تمامي اهداف سفر، براي تشريح انگيزه هاي گردشگري مناسب نمي باشند . زيرا به اعتقاد ايشان، هر مسافري لزوماً گردشگر نمي باشد . بنا بر تعريف سازمان جهاني گردشگري، اهداف و انگيزه هاي سفر كه براي گردشگري مناسب مي باشند به سه دسته عمده به شرح زير تقسيم بندي مي گردند :

    تفريح و سرگرمي
    ملاقات با دوستان و خويشاوندان
    تجارت

در ضمن، به جز اين سه دسته كلي و اساسي، تقسيم بندي هاي جزئي تر و شايد كم اهميت تري نيز وجود دارند كه نشان دهنده انگيزه هاي برخي از گردشگران مي باشند . اين موارد به قرار زير هستند :

    ورزش
    مذهب و سلامتي
    تحصيلات

بنابراين انگيزاننده ها عواملي هستند كه افراد را بر مي انگيزانند و تشويق مي كنند تا اوقات فراغت خويش را به نحوي بگذرانند. در زمان طراحي يك برنامه تبليغاتي گردشگري، بازارياب ها بايد به اين انگيزاننده هاي مختلف را در پيام هاي تبليغاتي خود توجه و آنها را منعكس نمايند.

منابع و مآخذ:

1) Comic , D.J. (1989 ) . Tourism as a Subject for Philosophical Reflection , Revue de Tourism , No. 2 .
2) Dumazedier , J. (1967 ) . World Tourism at the Millennium , Free Press , New York .
3) Graburn , N. (1977 ) . Tourism : the sacred journey , in Smith , V.(ed) , Hosts and Guests , The Anthropology of Tourism , Blackwell , Oxford .
4) Horner , Susan & Swarbrooke , John , ( 1996 ) . Marketing Tourism Hospitality and Leisure in Europe , International Thomson Business Press , 1st ed.
5) Hudman , L.E. & Hawkins , D.E. (1989 ) . Tourism in Contemporary Society , Prentice-Hall , Englewood Cliffs , New Jersey  .
6) Macintosh , R.W. & Goeldner , C.R. (1986 ) . Principles , Practices , Philosophies , Wiley , New York .
7) Schmoll , G.A. (1977) . Tourism Promotion , IUOTO , Geneva .
8) Seaton , A.V. & Bennett , M.M. , ( 1996 ) . Marketing Tourism Products , International Thomson Business Press , 1st ed.
9) Thomas , J.A. (1964 ) . What Makes People Travel ? , ASTA News , August
10) Weaver , David & Oppermann , Martin , (2000 ) . Tourism Management , John Wiley & Sons Australia , Ltd. 3rd ed.

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب