بررسی اکوتوریسم در مناطق حفاظت شده مازندران ، مطالعه موردی خشکه داران

 

بررسی اکوتوریسم در مناطق حفاظت شده مازندران ، مطالعه موردی خشکه داران
عنوان
 
فیروزه فانی ثانی، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی– محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، گروه زیست، دانشگاه تربیت مدرس، شهریور 1381
گردآورنده
 
دکتر عباس اسماعیلی
استاد راهنما
 
 
دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، گروه زیست، دانشگاه تربیت مدرس
اطلاعات نگهداری
 
 
   

هدف کلی پژوهش حاظر بررسی اکوتوریسم در مناطق حفاظت شده استان مازندران با تکیه به اثر طبیعی ملی خشکه داران می باشد. در اثر طبیعی ملی خشکه داران بررسی توسعه اکوتوریسم در دو بخش مطالعات اکولوژیکی و اقتتصادی اجتماعی و مطالعات پرسشنامه ای انجام گرفته است. در بخش مطالعات اکولوژیکی با تأکید بیشتر بر روی پارامترهای خاک ، شیب منابع آبی با استفاده از اطلاعات موجود وضعیت اکولوژیکی منطقه از نظر پذیرش توریسم مورد بررسی قرار گرفت.

در راستای اهداف کلی تحقیق پرسشنامه هایی تنظیم شد که به صورت تصادفی در یک نمونه 100 نفری از بازدیدکنندگان ( مرد و زن) توزیع شد. فاکتورهای مورد بررسی شامل ویژگیهای فردی ( سن و جنس و شغل و تحصیلات و... ) و جذابیتهای منطقه برای مردم، کافی بودن امکانات و مدیریت منطقه و دسترسی منطقه و رضایتمندی مردم از نظر پرداخت هزینه و حد اکثر تمایل به پرداخت جهت ورودیه و استفاده از امکانات تور می باشد. در پایان با استخراج داده های پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آنها با نرم افزار spss و آزمون مجذور کای ویژگیهای زیست محیطی واقتصادی اجتماعی منطقه مشکلات و موانع موجود جهت توسعه اکوتوریسم و راهکارهای توسعه اکوتوریسم در اثر طبیعی ملی خشکه داران مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج حاصل از بررسی پارامترهای اکولوژیکی نشان داد که با توجه به بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی منطقه همچنین دارا بودن خاک هیدرومورف این منطقه برای توسعه توریسم به صورت متمرکز مناسب نمی باشد اما با اتخاذ تدابیری مانند زدن تریل در منطقه و ... می توان دسترسی به قسمتهایی با چشم اندازهای زیبا در و اکوتوریسم را به صورت گسترده و غیر متمرکز در منطقه توسعه داد. نتایج پرسشنامه حاکی از این بود که اغلب بازدید کنندگان فقط از موزه دیدن می کنند و به قسمت طبیعی وارد نمی شوند اکثراًبه دلایل شغلی و آموزشی به منطقه می آیند و بیشتر تمایل دارند به صورت گروهی یا خانوادگی به منطقه بروند و فاقد برنامه خاص جهت بازدید از منطقه می باشند. اکثریت امکانات موجود را برای این منطقه کافی نمی دانند و در صورت ارائه تسهیلات و خدمات لازم به پرداخت هزینه برای ورودی می باشند و مایلند مدیریت منطقه به هر دو بخش دولتی و خصوصی واگذار شود.

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب