تبیین نقش آموزش مردم محلی جهت توسعه پایدار گردشگری (مطالعه موردی: روستای ابیانه)

تبیین نقش آموزش مردم محلی جهت توسعه پایدار گردشگری (مطالعه موردی: روستای ابیانه)

عنوان
سیاوش ضیاء شیخ ­الاسلامی، دانشگاه علم و فرهنگ-دانشکده علوم گردشگری، 1392، کارشناسی ارشد
گردآورنده
سید سعید هاشمی
استاد راهنما
دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده علوم گردشگری، 1392، کارشناسی ارشد
اطلاعات نگهداری

زمانی در جهان تنها کشورهایی پیشرفته و توسعه یافته تلقی می شدند که درآمد سرانه بالایی داشتند، اما امروزه مفاهیم رشد و توسعه از یکدیگر تفکیک و مفاهیم توسعه پایدار در پی توسعه مفاهیم توسعه شکل گرفته است. محققین حوزه گردشگری نیز همگام با دیگر رشته ها مفاهیم اولیه توسعه پایدار را بر حوزه خود منطبق کرده و مفاهیم و اصول توسعه پایدار گردشگری را بسط و توسعه داده اند. گردشگری پایدار بر سه اصل اساسی استوار است: 1) حفاظت از محیط زیست 2) احترام به فرهنگ محلی و حراست از آن 3) اقتصاد پایدار مقصد گردشگری. در این میان مهم ترین رکن برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری آموزش است. چرا که مفاهیم توسعه پایدار گردشگری مانند هر مفهوم علمی دیگری باید آموزش داده شود. این تحقیق در پی «تبیین نقش آموزش مردم محلی جهت توسعه پایدار گردشگری» است. در این پژوهش با مطالعات کتابخانه ای مفاهیم رشد، توسعه، تفاوت آنها و مفاهیم و اصول توسعه پایدار و توسعه پایدار گردشگری به دست آمد. سپس با مطالعات میدانی و با کمک پرسشنامه و با روش تمام شماری، به سوالات تحقیق توسط مردم محلی پاسخ داده شد. پاسخنامه ها با کمک SPSS 17 تجزیه و تحلیل گردید و در نهایت فرضیه تحقیق مبنی بر آنکه آموزش مردم محلی جهت توسعه پایدار گردشگری موثر است، اثبات گردید. با تحلیل پاسخ های ارائه شده مشخص گردید که مردم محلی روستای ابیانه نیازمند دریافت آموزش های بیشتر در حوزه حفاظت از محیط زیست هستند.