بیانیه ماموریت موزه ها

 

پس از انجام تحلیل محیطی، موزه دارای اطلاعات کافی برای ایجاد ماموریتی که ریشه در شرایط واقعی دارد را بدست آورده است. اولین سوالی که در زمان طراحی بیانیه ماموریت یک موزه مطرح می گردد این است که "هدف ما چیست؟". این اهداف می‌تواند تحقیقاتی، آموزشی و یا حفاظت از آثار باشد. عوامل مختلفی می توانند در شکل گیری این ماموریت دخیل باشند: تاریخچه گذشته موزه، سنتهای غالب در موزه، ترجیحات فعلی مدیریت و کارکنان موزه، محیطی که موزه در آن به فعالیت می پردازد، منابعی که موزه در اختیار دارد و شایستگی های که موزه برخوردار است.

به عنوان مثال بیانیه ماموریت موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسون اینگونه تدوین شده است: "ما الهام بخش کنجکاوی، اکتشاف، و یادگیری درباره طبیعت و فرهنگ از طریق تحقیقات، مجموعه ها، نمایشها و آموزش می باشیم."، این بیانیه ماموریت در ارتباط نزدیکی با بیانیه چشم انداز است: " فهم دنیای طبیعی و جایگاه ما در آن.".

mission-statement

 

گامهای ذیل در تدوین بیانیه ماموریت یک موزه قابل تصور است:

  • شایستگی های اصلی موزه را فهرست نمایید: نقاط قوت و ضعف منحصربفرد.
  • مصرف کنندگان اولیه موزه، داخلی و بیرونی، و انواع آن را مشخص نمایید (مثلاً خانواده با فرندان).
  • اینکه چگونه هرنوع از مصرف کننده به نقاط قوت موزه ارتباط می یابد را مرور نمایید (مثلاً فعالیتهای روزانه فرزندان).
  • هرجفت عبارت مصرف کننده - قوت را در یک سطر تشریح نمایید.
  • جفتهای مشابه را ترکیب نمایید.
  • جملات را به ترتیب اهمیت مرتب نمایید.
  • 3 یا 5 جمله بالایی را در یک پاراگراف ترکیب نمایید.
  • این پاراگراف را به یک پیش نویس بیانیه ماموریت تبدیل نمایید.
  • از مصرف کنندگان، ذینفعان و کارکنان بخواهید که آیا از این بیانیه ماموریت موزه حمایت می نمایند؟
  • پذیرای بازخورد نظرات آنان باشید.
  • در صورت نیاز، نظرات آنان را برای اینکه هدف روشن تر شود، مشارکت دهید.
  • پیش نویس را برای دست یافتن به نتیجه روشن تری از هدف موزه و ارتباط با مصرف کنندگان و ذینفعان تصحیح نمایید.
  • بیانیه ماموریت اصلاح شده و نهایی را منتشر نمایید.

ممکن است فهمی عمومی نسبت به مأموریت اصلی موزه تنها با توجه به نام موزه، طبیعت مجموعه ها و یا نقشی که دولت برعهده آن نهاده است وجود داشته باشد. اگرچه تصدیق شده است که مأموریت موزه باید بصراحت درقالب بیانه مأموریت تعریف گردد که به تعریف محدودیتهای مجموعه و تشریح نقش عمومی مؤسسه می پردازد. بیانیه ماموریت باید درعین سادگی به دقت نگارش شده باشد، و به این سوالات پاسخ دهد که موزه چیست، چه می کند، چگونه فعالیت می کند، چگونه به جمع آوری می‌پردازد، کجا فعالیت می کند، کجا به جمع آوری می پردازد و چرا به جمع آوری می‌پردازد. این بیانیه باید بطور منظم مرور شود و تحت شرایط لازم بروز شده، تصحیح گردد و مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

منبع: کتاب موزه داری نوین، رسول محمدعلی پور و مصطفی حاجی امینی، انتشارات کیان دانش و علم گردشگری، 1392

{jcomments on}

ads ads
mahak kahrizak

mailپست الکترونیک: info@ tourismscience .ir

SMSسامانه پیام کوتاه: 3000705030 (جهت دریافت پاسخ: ممکن است پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشید)

contactفرم تماس با ما: کلیلک نمایید
account شماره حسابهای ما: کلیلک نمایید
privacyحریم شخصی کاربران و رفع مسئولیت: کلیک نمایید
 

rss

gpls

face

fina1l

 

 علم گردشگری با آغاز نوروز 1388 و با هدف گسترش دانش محور و اصولی گردشگری در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. این مجموعه همواره سعی نموده است تا با استفاده از استعداد فعالان این صنعت نسبت به نشر هدفمند قواعد گردشگری در سطح کشور بپردازد. آنچه در علم گردشگری منتشر می شد حاصل تلاش دانشجویان، فارق التحصیلان، اساتید، شاغلین و تمامی علاقمندان دلسوز ....

 

ادامه مطلب